Klik op de afbeelding voor een pdf-versie van het tijdschrift
10 Peter Marcuse werkte in de jaren zestig als industrie-fotograaf in de Zaanstreek. Zijn zoon Daniel beschrijft het leven en het werk van zijn vader.
16 Reclame was in de jaren vijftig en zestig een ambachtelijk vak. Hans van de Stadt haalt herinneringen op aan het werken op een Zaans reclamebureau.
20 Het Amsterdamse reclamebureau Prad speelde een belangrijke rol in de Zaanse industrie. Paul Mertz haalt herinneringen op aan Maurits Aronson, de legendarische oprichter van dit bureau en zijn relatie met Albert Heijn.
24 De Zaanstreek had in de jaren zestig een eigen reclame wereld. Henk de Cleen brengt die tijd tot leven.
26 De Artillerie Inrichtingen was eens de grootste werkgever van de Zaanstreek. Peter de Vries van het Hembrug-museum vertelt over de veranderingen in dit bedrijf na de Tweede Wereldoorlog.
30 Bruynzeel had een eigen bedrijfsschool. Vibeke Kingma vertelt hoe belangrijk deze voorziening was. Ook via de stichting Jeugdhout betrok Bruynzeel de Zaanse jeugd bij het bedrijfsleven.
32 Peter Marcuse werkte voor een groot aantal Zaanse bedrijven. Zijn portfolio toont hoe breed de Zaanse indus trie in die tijd was.
34 Zaanse merken zijn ijzersterk. Jan Koorn, oud-hoofd marketing van Honig Merkartikelen, vertelt over de opkomst van deze kwaliteitssymbolen.
36 Art-director was in de jaren zestig een heel nieuw beroep. Peter Marcuse interviewde Piet Veen over hun samenwerking destijds voor Honig en Linoleum Krommenie, het huidige Forbo.
38 Voor de serie Objecten uit het Zaans Museum vond George Slieker iets wat helemaal bij het thema van dit nummer past: de Bico-wasmachine.
40 In 1928 bezocht Albert Schweitzer de orgelfabriek van Flentrop. Cor van Dongen vertelt wat dat betekende voor de ontwikkeling van Flentrop.
44 De Stichting Monumenten Spreken zoekt mensen die de verhalen achter de oorlogsmonumenten kunnen vertellen.
46 Boekennieuws. Nieuwe uitgaven over de Zaanstreek belicht.
48 Verenigingsnieuws. Berichten van de erfgoedorganisaties die voor iedereen interessant zijn.
50 Kroniek. Drie maanden de Zaanstreek, van april tot en met juni 2013.
53 Agenda. Tips voor uitstapjes en evenementen in het najaar.
55 Wie is wie: onze gastredacteuren.